Problema

Sărăcia energetică reprezintă imposibilitatea consumatorului vulnerabil de a-și asigura nevoile energetice minimale: energie pentru iluminat, răcirea și încălzirea optimă a locuinței, susținerea facilităților de gătit și asigurarea apei calde, utilizarea mijloacelor de comunicare sau alimentarea cu energie a dispozitivelor medicale. Acest fenomen s-a înrăutățit progresiv ca urmare a multiplelor crize la nivel global.

Sub-campania își propune să promoveze măsurile de eficiență energetică și utilizarea energiei din surse regenerabile ca măsuri pentru mitigarea sărăciei energetice și să militeze pentru decarbonizarea gospodăriilor vulnerabile prin măsuri eficiente și integrate.

Context

Fenomenul de sărăcie energetică apare la confluența mai multor factori – venituri reduse, eficiență energetică scăzută a fondului de clădiri, cheltuieli energetice ridicate – iar complexitatea sa este abordată și atenuată cu dificultate de măsurile de sprijin existente. În România, sprijinul pentru consumatorii vulnerabili s-a axat doar pe măsuri financiare (subvenții pentru încălzire), fără a aborda toate aspectele vulnerabilității energetice într-un mod integrat. Criza energetică din 2022 a amplificat acest fenomen, iar măsurile de compensare a prețului la energia electrică și gazele fosile la nivelul populației, necesare pe termen scurt pentru menținerea prețurilor la un nivel sustenabil, nu au determinat o eficientizare a consumului de energie și au influențat prea puțin evoluția sărăciei energetice în rândul populației.

La nivel național, datele statistice arată că în 2023, 12,5% din populație nu își poate încălzi locuința în mod adecvat, în scădere față de 15,2% în 2022, dar în creștere față de 10,1% în 2021. Tot în 2023, 13,6 % din gospodării nu au putut plăti facturile la energie, în scădere față de un procent uluitor de 17,8 % în 2022, dar în creștere considerabilă față de 7,3 % în 2021. În 2023, Directiva ETS a trecut printr-un proces de revizuire, finalizat prin crearea unui nou sistem de comercializare a certificatelor de emisii, denumit ETS 2. Acest nou sistem va acoperi și va aborda emisiile de CO2 provenite din arderea combustibililor fosili în clădiri, transportul rutier și alte sectoare (în principal, industria mică care nu este acoperită de sistemul curent EU ETS). Veniturile obținute din licitațiile de certificate de emisii vor fi utilizate pentru crearea Fondului social pentru climă, un nou instrument financiar conceput pentru a sprijini gospodăriile și microîntreprinderile vulnerabile. ETS2 va deveni operațional în 2027. Până atunci, statele membre sunt obligate să elaboreze Planuri Naționale Sociale pentru Climă și să identifice măsuri structurale și investiții în eficiența energetică și renovarea clădirilor, încălzirea și răcirea curate și integrarea energiei regenerabile, precum și în soluții de mobilitate cu emisii zero și reduse, ca soluții pentru sărăcia energetică și sărăcia în transporturi.

Cum contribuim la rezolvarea problemei?

Sub-campania dedicată sărăciei energetice are ca scop atenuarea acestui fenomen prin promovarea tehnologiilor de producere a energiei din surse regenerabile și măsurilor de eficiență energetică ca sprijin pentru consumatorii vulnerabili și sprijinirea autorităților naționale în elaborarea de măsuri de sprijin adecvate. Ne propunem să atingem aceste obiective prin:

  • Combaterea sărăciei energetice: identificarea și susținerea politicilor și măsurile de sprijin destinate comunităților vulnerabile, promovând soluții durabile precum descentralizarea producției de energie, dezvoltarea de comunități de energie, eficiență energetică în sectorul rezidențial.
  • Monitorizare și participare în procesul de elaborare a Planului Național Social pentru Climă: garantarea respectării standardelor legale privind transparența și participarea publică în procesul de elaborare și promovarea bunelor practici în reducerea sărăciei energetice.
  • Informare și conștientizare: explicarea particularităților fenomenului de sărăcie energetică și a măsurilor necesare pentru atenuarea acestuia în rândul decidenților și a publicului larg.

Ultimele articole

Recomandările societății civile pentru PNIESC 2...

Organizațiile WWF România, Bankwatch România, 2Celsius și Declic au transmis o scrisoare…

Mai mult

Propunerile organizațiilor de mediu pentru revizu...

WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură), Declic, Bankwatch și 2Celsius au trimis Ministerului…

Mai mult

Poziția societății civile cu privire la viitoru...

În 29 mai 2024, peste 40 de organizații ale societății civile din România cu expertiză în…

Mai mult

Propunerile organizațiilor de mediu pentru revizu...

București, 18 martie 2024 Consultările publice pentru revizuirea Planului Național Integrat…

Mai mult

Apel de specialiști pentru studiu privind nivelul...

Reconfigurarea alternativelor economice, sociale și de mediu la nivelul Văii Jiului reprezintă…

Mai mult

Pompele de căldură, o soluție pentru încălzir...

Pompele de căldură pot fi o soluție alternativă la extinderea rețelelor de gaze și hidrogen,…

Mai mult