Garanțiile de stat – secrete comerciale sau informații publice?
Bankwatch România Obține Informații Esențiale
Asociația Bankwatch România[1] a obținut în instanță informații de mediu privind semnarea unei scrisori de susținere aferentă împrumutului acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) Complexului Energetic Oltenia. Împrumutul, în valoare de 200 milioane de euro, viza reabilitarea şi modernizarea grupului energetic nr. 6 din cadrul sucursalei energetice Turceni, iar memorandumul de înțelegere dintre Guvernul României si BERD și a fost aprobat în ședința Guvernului din data de 04.07.2013.
Informațiile au fost obținute prin hotărâre definitivă[2], iar Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri are acum obligația să facă publică scrisoarea prin care oferea anumite garanții pentru acordarea de către BERD a unui credit pentru dezvoltarea activității SC Complexul Energetic Oltenia SA.
SC Complexul Energetic Oltenia SA este o societate pe acțiuni al cărei principal obiect de activitate este producția de energie electrică. Această societate operează termocentralele Turceni, Rovinari, Craiova și Ișalnița, și exploatează mai multe cariere de lignit. Acționar unic al acestei societăți este Statul Român prin Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului.
”Ministerul Energiei, care a fost pârât în această cauză, are obligația să comunice informațiile solicitate de noi. Aceste informații vor dezvălui care este garanția de stat oferită de acționarul unic al SC CEO SA pentru obținerea unui împrumut BERD și vom putea analiza dacă aceste garanții de stat se încadrează în noțiunea de ajutor public ilegal în sensul dreptului comunitar (art.107 din TFUE)” a declarat Cătălina Rădulescu, avocat, membru al Asociației Bankwatch România.
Informațiile au fost solicitate Ministerului Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri în luna iulie 2014. Soluția instanței a rămas definitivă prin respingerea recursului în luna septembrie 2015, după un an și două luni de la data solicitării, în aceiași zi în care BERD a anunțat că împrumutul acordat SC CEO SA a fost anulat[3]. Astfel au fost încălcate dispozițiile art. 9.4 din Convenția de la Aarhus care obligă statele semnatare să se asigure că procedurile judiciare se desfășoară rapid, astfel încât să nu se piardă drepturile ce fac obiectul proceselor în instanță.
”Astfel, deși am obținut în instanță informațiile solicitate, hotărârea instanței a venit prea târziu, ea rămânând numai un exemplu de aplicare corectă a legislației privind accesul la informații și a Convenției de la Aarhus, în România”, a declarat Ioana Ciută, vicepreședinte Bankwatch România.
Pentru mai multe informații:
Cătălina Rădulescu – avocat, catalina.radulescu[at]gmail.com, 0745138165
[1] membră a CEE Bankwatch Network, ABR este o organizație neguvernamentală al cărei scop este de a preveni impactul negativ de mediu și social al proiectelor publice și private și de a promova alternative durabile și participarea publicului la luarea deciziilor